Hoewel het grote belang van inzicht in klikgedrag door het gros van de organisaties nog niet wordt ingezien, zijn partijen als Yahoo! en Google naarstig op zoek naar informatie over hun bezoekers. Dit om advertenties nog beter en sneller te kunnen targetten op de juiste doelgroep. De overname van del.icio.us door Yahoo is hier een mooi voorbeeld van. Deze zoektocht naar het gedrag en interesses van de internetter heeft er in Amerika al toe geleid dat de prijs van een bezoeker is gestegen tot omgerekend € 31 (business 2.0) .

In dit kader stuitte ik kort geleden op Root.net. Deze organisatie heeft een marktplaats opgericht waar consumenten hun klikgedrag kunnen verhandelen. Door in je browser een recorder te installeren wordt op de achtergrond alles wat je op internet doet opgenomen. Op de site kun je de opgenomen data vervolgens inzien en verhandelen met organisaties. Op zijn blog legt oprichter Seth Goldstein meer uit over de gedachte achter dit project.

Voorlopig hebben nog maar weinig mensen zich ingeschreven en zal de marktplaats nog niet actief gebruikt kunnen worden. Ook is nog niet helemaal duidelijk welke voordelen er tegenover het opnemen van je klikgedrag staan. Het inzicht in je klikgedrag en op maat gemaakte aanbiedingen worden nu als incentives voor deelnemers genoemd. Voor mijn gevoel is dit echter niet interssant genoeg en is er meer nodig om consumenten zover te krijgen om hun eigen klikgedrag op te gaan nemen en openbaar te maken.

De toekomst zal uitwijzen of dit concept bestaansrecht heeft en of dit de volgende stap naar verdere macht van de consument is. Het idee erachter is in ieder geval wel interessant. Immers, als er zoveel betaald wordt voor bezoekers op een site, waarom zou je daar als bezoeker dan niet van meeprofiteren?

2 Reacties op “Je klikgedrag is geld waard”
  1. Hoe staat het er nu voor?

  2. En hoe staat het er dan nù voor?

Plaats een reactie