Deze keer een boekbespreking. Begin dit jaar heeft Eric Peterson zijn boek over KPI’s in web analytics uitgebracht. Hierin behandeld hij op interessante wijze hoe je KPI’s kunt (en eigenlijk moet) inzetten om de prestaties van je website te verbeteren.

Eric is toch wel een goeroe op web analytics te noemen. Hij is de oprichter van het webanalytics forum op Yahoo! en heeft inmiddels drie boeken over dit vak geschreven (Web Analytics Dymistified, Website Measurement Hacks en natuurlijk The Big Book of KPI’s). Maar goed, nu maar over dit handige boekwerk.

Allereerst wordt het begrip Key Performance Indicator nader toegelicht. Wat is een KPI en wat vooral niet? Hoe moet je KPI’s inzetten? Ook wordt hier duidelijk gemaakt dat je niet iedereen dezelfde KPI rapportage moet sturen (immers, de directeur zal andere zaken willen zien dan de marketeer). Na het lezen van dit eerste hoofdstuk kun je eigenlijk niet meer wachten om aan de slag te gaan.

Lees echter ook de rest nog even. Hierin worden onder andere 70(!) verschillende KPI’s behandeld. Laat je hier niet afschrikken, de kracht van een KPI rapportage zit hem juist in weinig KPI’s. Ook wordt er hier onderscheid gemaakt tussen het type site dat je hebt (bijvoorbeeld gericht op verkoop of klantenservice). Als laatste krijg je nog tips welke organisatielaag welk type KPI zou moeten ontvangen.

Al met al is dit boek een must voor iedereen die de prestaties van zijn site wil verbeteren (en wie is dat niet). Als je de lessen uit dit boek volgt is de $19,95 die het boek kost zo terugverdient. Heb je interesse, ga dan naar Eric’s website.

Plaats een reactie