at klantgedrag irrationeel is weten we natuurlijk al een tijdje, maar nu is het ook de webanalytics wereld doorgedrongen: Ook op internet gedraagt de klant zich niet op een logische manier. Begin april beschreef Shane Atchison van ZAAZ in zijn column op Clickz Network hoe de traditionele conversiefunnel eigenlijk niet bestaat.

Het traditionele model gaat uit van een lineair koopproces; de klant komt binnen op de homepage, gaat naar de assortimentspagina, dan naar de productpagina, stopt het artikel in zijn winkelwagentje en rekent af. In werkelijkheid gaat het koopproces nogal eens anders, klanten bedenken zich, halen producten weer uit hun winkelwagentje enzovoort. Het lijken wel mensen…

De verschillende tools om bezoekersgedrag te analyseren houden hier echter geen rekening mee. Hierin is het vaak al behoorlijk geavanceerd als deze lineaire funnel gevisualiseerd kan worden. Het ziet er mooi uit, maar het is helaas een onjuiste weergave van het koopgedrag op je site.

Naar aanleiding van dit artikel ontstond een mooie discussie op het Web Analytics Demystified forum. Eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat koopgedrag niet lineair verloopt, maar de discussie richtte zich vooral op hoe je dit dan wel zou moeten meten. De uiteindelijke uitkomst was de toepassing van datamining technieken, zoals neurale netwerken.

Deze uitkomst op zich is niet verassend, maar wel de weerstand die veel mensen uit de webanalyticswereld hiertegen hebben (webanalytics zou te veel wetenschappelijk worden etc). Mij heeft het juist altijd verbaasd dat de toepassing van webmining (of het gebrek daaraan) in webanalytics zo weinig aan bod komt. De angst voor het onbekende lijkt toch groter dan je van een analytisch georiënteerde omgeving zou mogen verwachten.

Plaats een reactie