Emailmarketing heeft de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt, met alle juridische consequenties op het gebied van SPAM wetgeving van dien. Inmiddels zijn we met emailmarketing een stuk verder en zien de meeste organisaties het nut van personaliseren en daardoor relevant maken van emailberichten steeds meer in. Ook het meten van de open rates en clicks van een emailcampagne is een stuk gebruikelijker geworden.

Een van mijn opdrachtgevers wilde hier verder ingaan. Er werd op gezette tijden een nieuwsbrief naar klanten gestuurd en hier werd door klanten actief op geklikt. Als test werden klanten die op een bepaald product hadden geklikt twee weken later nagebeld met een mooie aanbieding op dit product. De resultaten waren verbluffend. De conversie lag ruim 5 keer boven de conversie die normaal op belacties werd gehaald!

Op zich was dit al een mooie manier om de resultaten van je emailcampagne te verbeteren. In dezelfde lijn licht het genereren van e-mailings op basis van clickgedrag op de website. Voorwaarde is natuurlijk wel dat klanten op je site identificeerbaar zijn, maar als dit zo is zijn de mogelijkheden enorm. Klanten kunnen actief benaderd worden voor producten of diensten waar ze interesse in hebben getoond, maar ook kunnen klanten die dreigen weg te lopen (bijvoorbeeld bij de FAQ’s naar “hoe kan ik opzeggen?” kijken) direct worden benaderd met een behoudsboodschap.

Aandachtspunt bij deze manier van email marketing blijft natuurlijk wel de Wet Bescherming Persoonsgegevens, maar als je daar zorgvuldig mee om gaat kan de conversie op je emailcampagnes sterk oplopen.

Plaats een reactie