Zoals iedere online marketeer zolangzamerhand wel weet (of zou moeten weten) is de conversie ratio een van de belangrijkste KPI’s (zo niet de belangrijkste). Avinash Kaushik heeft hier in het verleden interessante dingen over gepost op zijn blog.

In zijn laatste blog hierover gaat Avinash in op de andere kant van conversie, namelijk de potentie van je site (= alle bezoekers van je site - diegenen die iets gekocht hebben). Hier een korte samenvatting van zijn betoog.

Allereerst een definitie (altijd fijn, want ook over de conversieformule is niet iedereen het eens)

Conversie ratio = uitkomst/# unieke bezoekers

Bij deze definitie ga je er echter vanuit dat iedereen die niet koopt potentieel is, terwijl we via padanalyse makkelijk kunnen achterhalen dat niet iedere bezoeker komt om te kopen. Door op deze manier naar de conversie ratio te kijken overschat je je potentieel nogal. Avinash pleit ervoor om de niet te converteren bezoekers buiten de conversie ratio te houden. De volgende groepen zou je uit je bezoekersaantallen moeten filteren:

‘Bounces’ - Bezoekers die heel kort op de homepage zijn en meteen weer de site verlaten (bijvoorbeeld op de verkeerde link geklikt in Google). De grens wat kort is, is natuurlijk arbitrair, maar algemeen wordt hier 10 seconden als grens gezien.

Search bots etc. - Deze zoekmachine robots kunnen je bezoekersaantallen behoorlijk beinvloeden, terwijl hier weinig te converteren valt

Kijk naar de intentie van het bezoek - Niet ieder bezoek aan een website is om iets aan te schaffen (bijvoorbeeld informatie zoeken). Door deze bezoeken ook weg te filteren, blijft een zuiverdere groep ‘te converteren bezoekers’ over.

Het toepassen van deze beperkingen kan je conversie ratio aanzienlijk verhogen. Deze ratio wordt door Avinash de Real Conversion Rate genoemd. Er is natuurlijk veel voor deze manier van conversie berekenen te zeggen. Waar het natuurlijk uiteindelijk om gaat is sturen op een vaste KPI (of dat nou de ‘traditionele’ conversie ratio is of de Real Conversion Rate van Avinash).

Plaats een reactie