Google heeft enige tijd geleden de zoekresultaten van voor merkgerelateerde zoekwoorden aangepast, zodat naast de home url ook een aantal pagina’s binnen de site te zien zijn.
Deze extra service heeft de twijfel over het kopen van branded keywords verder vergroot. Jonathan Mendez van Optimize & Prophesize heeft hier deze week ook een post aan gewijd. Hij beargumenteert dat gesponsoorde koppelingen kannabaliseren op organische zoekresultaten. Als voorbeeld gebruikt hij Nordstrom, die het keyword Nordstrom inkoopt en Bloomingdales die dat niet doet. Voor de Nederlandse markt heb ik gekeken naar twee partijen in de kansspelbranche.
Zeker omdat Google claimt branded keywords te beschermen (ze hebben daar in het verleden wat claims over gekregen). Dat dat in de praktijk niet altijd opgaat bewijst een zoekwoord als Audi.

Jonathan betrekt bij zijn argumentatie ook nog eyetracking onderzoek van enige jaren geleden. Hier werd de zogenaamde Golden Triangle gevonden, waaruit naar voren kwam dat de eerste drie zoekresultaten worden bekeken en dat het daarna snel minder wordt. O

Voor sommige partijen is het branded keyword de belangrijkste ingang via zoekwoorden. Bij een van onze klanten loopt dit op tot 80% van de traffic via zoekmachines. Via Spyfu een analyse van Dell gemaakt. Dell geeft dagelijks circa $ 250.000 uit aan zoekwoorden in America. Dell neemt circa 8.000 woorden af, maar de eerste 30 woorden zijn goed voor 75% van het budget. Bij Dell is het branded keyword slechts 3% van de kosten, maar op jaarbasis is dit wel 2,5 miljoen Dollar! Toch interessant om eens te testen of het niet meer afnemen van dit zoekwoord tot minder sales leidt.

Al met al genoeg argumenten om op z’n minst eens te testen met het niet meer kopen van deze zoekwoorden. Argumenten om het juist wel te doen hoor ik graag. Ik zou me kunnen voorstellen dat je via een gekocht zoekwoord makkelijker naar een actiepagina kan linken en dat dat meer sales oplevert, maar wellicht weet iemand betere argumenten.

Plaats een reactie