Avinash Kaushik is het jaar goed begonnen met een sterke post waarin hij vijf gratis analytics tools bespreekt. Het gaat om de volgende:

1. Demografisch analyse van je website
2. Search funnels
3. Keyword voorspeller
4. Traffic vergelijker
5. Keyword uitbreider

Hieronder zal ik ze kort bespreken:
1. Demografisch profiel via Microsoft AdCenter Labs (o.b.v. MSN gebruikers)

Veel site eigenaren hebben geen idee hoe de demografische verdeling van de bezoekers van hun site eruit ziet. Dit tooltje geeft de man/vrouw en leeftijdverdeling van je site weer. Leuk om eens met je concurrent te vergelijken.

2. Search funnels (Microsoft AdCenter Labs)

Inmiddels begint bijna 80% van het internetverkeer met een zoekopdracht. Reden genoeg om dus goed naar voor jou relevante zoekwoorden te kijken. Met deze funnel kun je bepalen welke zoekwoorden er voor of na jouw favoriete zoekwoord gebruikt worden. Het is wel sterk op Amerika geent, maar geeft desalnietemin een leuk inzicht.

3. Keyword voorspeller (Microsoft AdCenter Labs)

Deze tool voorspelt het aantal searches voor een aantal verschillende zoekwoorden voor de komende 3 maanden. Daarnaast wordt ook de leeftijd en het geslacht per zoekwoord vergeleken. De database loopt nu slechts tot october 2006, dus je voorspelt nu de afgelopen drie maanden. Houdt echter in de gaten, want binnenkort wordt e.e.a. ongetwijfeld weer geupdate tot het heden.

4. Traffic vergelijker (via Alexa)

Gebruikers van Alexa hebben de Alexa toolbar in hun browser geinstalleerd en op die manier wordt het internetverkeer van de gebruiker gemeten. Hier zitten dus nogal wat haken en ogen aan, maar voor vergelijk van verschillende sites is het best een leuke tool.

5. Keyword uitbreider (via Google Adwords)

Voor SEM specialisten onder jullie zal dit geen verassende tool zijn, maar dat maakt het niet minder interessant. je geeft een zoekwoord op en je krijgt een aantal synoniemen en aanverwante zoekwoorden terug. Op zich al leuk, maar leuker is het dat je per synoniem te zien krijgt hoe sterk er op dat woord wordt geconcurreerd en wat het zoekvolume is. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is worden zoeken met een hoog zoekvolume, maar een lage concurrentie.

Al met al vijf leuke tools om eens naar andere data te kijken dan je eigen webdata. Ik verwacht dat het aantal gratis tools wel zal gaan toenemen n 2007. Google heeft met Analytics en Optimizer al een stap die kant op gemaakt en ook Crazy Egg is een mooie gratis tool.

Plaats een reactie