Begin dit jaar schreef ik hier mijn twijfels over het kopen van branded keywords. Google beschermt merknamen als je daar als bedrijf om vraagt, dus als je je SEO een beetje voor elkaar hebt sta je sowieso bovenaan.

Het enige wat een betaalde link mogelijk interessanter zou maken is de mogelijkheid om te kunnen deeplinken naar een goede landingpage in plaats van de homepage waar de organische resultaten meestal naar verwijzen.

Toevalligerwijs had ik recent een klant die mijn twijfels hierover deelde en dit graag getest wilde zien. Om de test zuiver te houden hebben we er in eerste instantie voor gekozen om de betaalde resultaten ook naar de homepage te sturen.

Dan de resultaten: mijn vermoeden ten aanzien van traffic bleek correct. Het aantal clicks naar de site bleef vrijwel gelijk. Het stoppen met het kopen van branded keywords levert geen verlies aan traffic op en in die zin kun je dus geld besparen. Tot zover mijn gelijk…
De conversie daalde namelijk met 50% in de periode dat er geen branded keywords werden gekocht. De kleine besparing die dit heeft opgeleverd is op deze manier snel weg. Simpele conclusie voor deze klant: blijf vooral doorgaan met het kopen van branded keywords!

Nu kun je natuurlijk denken: “vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan”, maar het blijft toch een beetje knagen. Aangezien de landingpage voor de gesponsoorde resultaten ook de homepage was, kan dit niet de verklaring zijn voor de enorme daling in conversie. Ik kan echter geen logische verklaring hiervoor bedenken. Wellicht dat jullie een idee hebben?

Plaats een reactie