Vandaag was ik aanwezig bij het eerste Web Analytics Congres. Het programma was veelbelovend, dus ik vol goede moed vertrok ik naar Zeist.

Na de opening door dagvoorzitter Eduard de Wilde, was de vloer voor Geert-Jan Smits van Jungle Rating. Hij gaf een overzicht van het Web Analytics landschap.

Volgens Geert-Jan draait Web Analytics om het antwoord geven op vragen: wie ben je, wat kom je doen en was je bezoek succesvol? Hij onderscheid 5 soorten analyses:
1. Campagne analyse
2. Bezoekersanalyse
3. Content & functionaliteitanalyse
4. Conversieanalyse; leuk bij deze analyse was het voorbeeld van een hypotheekverstrekker die met een lage conversie kampte. Na analyse bleek dat klanten niet meteen de eerste sessie een hypotheek afsloten, maar vaker terugkwamen. Mijns inziens geldt dit voor het gros van de beslisprocessen en zou je de conversie dus altijd op klantniveau moeten bepalen.
5. Performance analyse

Hij gaf nog een aantal WOW factors, waarmee de pakketboeren ons gek proberen te maken, zoals de heatmap en het online dashboard. Daarna de grootste valkuilen bij de implementatie van een pakket: geen strategie, onvoldoende capaciteit, onvoldoende kennis en een bottom up benadering in plaats van top down.

Aan het eind van de presentatie werd nog even stilgestaan bij het nieuwe boek dat Geert-Jan samen met Joost Steins Bischop heeft geschreven, de Internet Scorecard. Iedereen kreeg na afloop van het congres een exemplaar mee, dus ik kan binnenkort meer hierover vertellen.

Web Analytics Association

Als tweede spreker was Frans Appels aan het woord over de WAA. Ik was eerder al bij de eerste twee Web Analytics Wednesdays geweest, waar Frans dit praatje al eerder gehouden had. Inmiddels is wel een werkgroep online expirimenten opgezet, dus er zit wat beweging in.

(Mijn) Postbank.nl

Na de koffie en in een nieuwe, stuk koelere, zaal was de vloer voor Jos Verwoerd, Directeur Internet Retail bij de Postbank.

De Postbank heeft 90 FTE’s op Internet Retail zitten, waarvan 9 mensen zich met Webintelligence bezighouden. Hun werkzaamheden zijn als volgt in te delen:
- webtesten
- databaseonderzoek (gebaseerd op webdata) en co├Ârdinatie klantonderzoek
- management rapportages
- ontwikkeling en beheer webanalytics tools

De Postbank gebruikt een breed scale aan paketten. Voor het open gedeelte wordt Omniture gebruikt vooral vanwege het gebruiksgemak. Zo maken marketeers zelf gebruik van dit pakket om hun eigen KPI’s te monitoren. Het gesloten gedeelte (Mijn Postbank.nl) wordt met Moniforce gemeten vanwege beveiligings issues (server in huis). Voor het testen van banners hebben ze Adjuggler in huis en om A/B of MVT testen uit te voeren gebruiken ze Memetrix. Al met al zijn ze bij de Postbank echt serieus met Web Analyitcs. Er is een samenwerking met de Customer Intelligence club om online gedrag in het DWH te schieten. Hier ligt de toekomst wat mij betreft (en kun je echt van web intelligence gaan spreken).

Als laatste spreker voor de lunch, hield Bert Wiggers van Kieskeurig.nl een verhaal over de samenwerking met GfK. “De voorspellende waarde van GfK Kieskeurig webtracking” werd ons in het programma aangekondigd. De trendgrafieken die hij liet zien volgden elkaar mooi, waardoor ze in staat zijn om de omzet van die week te voorspellen. Ik had gehoopt op echt voorspellende modellen waarmee toekomstige omzet kon worden bepaald, maar dat kon (nog) niet. Het zou toch mogelijk moeten zijn, zou je denken… Als met al wel een leuke presentatie, maar het web analytics gedeelte sneeuwde een beetje onder.

Visual Site & Mijn Postbank

Na de lunch begonnen de paralelsessies. De eerste sessies waren Verkoop sex zich online vanzelf door Ellen Roest van Moniforce, Real time analytics door Simon Gibbard van Visual Sciences en Pakketselectie door Daniel Markus. Ik had Visual Site nog nooit live gezien, dus ik heb deze sessie gevolgd. Al met al een erg goede presentatie. Visual Site zit op het snijvlak van Business Intelligence en Web Analytics. De mogelijkheden lijken eindeloos qua selectie en visualisatiemogelijkheden. Hiermee staat het pakket denk ik op eenzame hoogte, maar ja, daar betaal je dan ook voor.

Voor de tweede sessie heb ik voor Mijn Postbank.nl gekozen. Ik had geen zin in nog een pakket, dus niet gekozen voor Omniture (goede keus volgens Simon :-)) en ook Google Analytics maar laten schieten. Achteraf gezien lijkt ook dit een goede keuze geweest te zijn. Ewoud Vis ging nog iets dieper in op zijn afdeling Web intelligence.

Eric T. Peterson

De keynote speaker was Web Analytics guru Eric T. Peterson van Web Analytics Dymistified. Eind maart heeft Eric een enquete gehouden onder de lezers van zijn blog. Hieronder waren bijna 100 web analtics professionals uit Europa. Hierdoor kon Eric een mooie vergelijking maken van de situatie tussen Europa en de VS op het gebied van Web Analytics. Op zich goed om te zien dat het allemaal zo slecht nog niet is in Europa, maar ik had graag wat meer van Eric’s visie op Web Analytics verwacht. Gek genoeg is alleen blijven hangen dat Web Analisten in Europa veel te weinig verdienen :-). De presentatie is volledig na te kijken op de blog van Ton Wesseling.

Na afloop was er nog een paneldiscussie(tje) met de sprekers van de dag. Hier kwam nog ter sprake hoe je Web Analytics nu bij het management tussen de oren krijgt. Uiteindelijk komt het natuurlijk neer op het bewijzen van je waarde. Laat zien dat je analyses geld opleveren en de vragen (en daarmee het belang) komen vanzelf.

Uiteraard nog even genetwerkborreld, wat natuurlijk altijd gezellig is :-). Overall had het congres wat mij betreft iets te weinig diepgang en vernieuwing.

Plaats een reactie