Eric Peterson is begin mei voor zichzelf begonnen en heeft WebAnalyticsDemystified opgericht (vernoemd naar zijn eerste boek). Als ‘ corporate brochure’ heeft hij een gratis whitepaper geschreven over het web analytics business process. Het is een interessant stuk geworden waarbij er 10 kritische processen worden behandeld. Hieronder worden ze kort behandeld. Ik raad iedereen aan de whitepaper te downloaden en helemaal te lezen.

5 kritische web analytics management processen

1. Assign ownership
Zorg dat je een senior iemand verantwoordelijk maakt voor web analytics. Kijk hierbij niet zozeer naar wie budgethouder is, maar naar wie het meeste benefit uit web analytics haalt (Eric raadt daarom marketing aan als verantwoordelijke partij)

2. Define business objectives
Zonder duidelijke doelen geen goede meting. Spreekt natuurlijk voor zich, maar gaat geregeld fout.

3. Allocate resources
Een pakket kopen kan iedereen. Zolang er geen capaciteit beschikbaar is om hiermee aan de slag te gaan, gaat web analytics geen geld opleveren. Avinash Kaushik heeft hiervoor de 90/10 regel geintroduceerd. Eric is voor de volgende functies binnen een ‘ web analytics dream team’: project manager, FT web analist & parttime IT beschikbaarheid.

4. Establish a model for reporting & analysis
Hoe ga je intern rapporteren? Ga je op ad-hoc basis aan de slag (niet doen!), is een afdeling voor de rapportage verantwoordelijk of heeft iedere business unit zijn eigen web analytics expertise?

5. Track return on investment
Zou je natuurlijk altijd moeten doen, maar de praktijk wijst uit dat het meestal niet gebeurd.

5 kritische web analytics operationele processen

6. Plan the implementation
Een goede planning kan problemen met bijvoorbeeld data betrouwbaarheid voorkomen.

7. Validate the data
Web analytics gaat alleen maar werken als de mensen in de organisatie vertrouwen hebben in de data. Zorg daarom altijd dat je de data valideert met de gebruikers.

8. Define & design reports
Een bekend probleem met web analytics is dat mensen de data niet begrijpen. Wat zijn de KPI’s waarover je wilt rapporteren? Wie krijgt welke KPI rapportage? Wat en hoe je rapporteert is essentieel om een gunstige ROI op web analytics te bereiken.

9. Conduct analysis
Web analytics (het woord zegt het eigenlijk al) draait niet om het generen van rapporten, maar om het analyseren van webdata.

10. Run controlled expiriments
Door het uitvoeren van A/B test of multivariate test kun je laten zien hoe je de website via web analytics kunt verbeteren en echt geld gaan verdienen.

Eric is aanwezig op het Web Analytics Congress op 31 mei. Ongetwijfeld zal hij hier dan meer over vertellen.

Plaats een reactie