Vanmiddag was alweer de derde Web Analytics Wednesday. Wegens groot succes was er dit keer gekozen voor een grotere zaal bij het IDG in Haarlem.

Allereerst een korte update over de WAA activiteiten. De website is inmiddels verhuisd. Ook de eerste taskforce is inmiddels opgericht. Er wordt inmidddels gesproken met de wereldwijde WAA over een Web Analytics opleiding.

Als tweede spreker gaf Eelco van Kuijk een update over de eerder genoemde taskforce Online Expirimenten. De werkgroep bestaat inmiddels uit zeven persoen, waar ik er zelf ook een van ben. Ik geloof zeer in de kracht van testen. Multi Variate Testing is eigenlijk de droom van ieder direct marketeer en op internet is dit allemaal mogelijk. De business case voor testen is niet moeilijk te maken. 25% meer conversie is niet onrealistisch en als je dat doorrekend naar jaaromzet op een product zijn de kosten van een tool snel terugverdiend. Naast A/B testen en MVT zal de taskforce zich ook gaan bezighouden met Behavioral Targeting en Aritficial Intelligence, die ook zeer de moeite waard zijn om eens een business case van te maken.

Nomkwazi Hooplot van de Postcodeloterij ging nog even verder op het houden van Multi Variate Testen via Memetrics. De Postcodeloterij heeft een zeer uitgebreide test gehouden waarbij op 11 attriburen getest werd. Dit leverde 35.000(!) verschillende pagina’s op. Er was nogal wat traffic nodig om tot resultaten te komen, maar uiteindelijk is dit toch gelukt. Een paar opvallende uitkomsten: een emotionele titel zorgt voor meer conversie dan een feitelijke en merkbeleving (afbeelding van ambassadeur) verkoopt niet.

Als derde spreker kwam Sandra Hofstede van de Telegraaf Media Group aan het woord. Zij vertelde kort iets over TMG en de 116 websites die hieronder vallen. Vervolgens kwam de vorig jaar gewonnen gouden Effie ter sprake die TMG voor de introductie van Speurders gekregen heeft. Multiscope heeft dit de meest succesvolle siteintroductie ooit genoemd en de cijfers zijn inderdaad indrukwekkend. Web Analytics heeft een belangrijke rol gespeeld bij het succes van Speurders. Web Analytics implementeren voor heel TMG bleek echter een grotere uitdaging. Ze hebben uiteindelijk voor het geavanceerde Omniture gekozen. Voor enkele key gebruikers was dit prima, maar veel andere mensen die geacht werden het systeem te gebruiken bleek het toch te moeilijk. Nog enkele leerpunten:
- zorg voor management commitment
- schakel alle Actors in bij de bepaling van KPI’s (zie ook de case van Nokia)
- Web analytics is meer dan een pakket implementeren!!!

Als laatste hebben we nog gesproken over het onderzoek dat de WAA Nederland dit jaar wil houden naar aanleiding van het onderzoek dat Eric Peterson eerder onder lezers van zijn blog gehouden heeft. Voor wie in de resultaten hiervan geinteresseerd is, Ton Wesseling heeft de beelden van zijn presentatie op zijn blog staan.

De volgende sessie is op 12 september. Er is ons een grote buitenlandse spreker beloofd, dus ik ben benieuwd.

Plaats een reactie