Zoekmachines zijn in korte tijd de spil geworden van internet. Google en Yahoo vechten wereldwijd uit wie het grootste is en ook Microsoft bemoeit zich met Live met deze strijd.

De ontwikkelingen in zoekmachineland gaan snel op het moment. Google heeft met iGoogle de zoekmachine tot een persoonlijke homepage gemaakt, iets waar Yahoo al langer mee bezig is. Gord Hotchkiss, CEO van Enquiro heeft op Search Engine Land een aantal experts bijeengeroepen om de zoekmachine van 2010 te bespreken. De centrale vraag: What will the search results page look like in 2010?

De volgende personen hebben aan de discussie bijgedragen:

  • Jakob Nielsen, Usability guru
  • Marissa Mayer, Google’s VP of user experience and interface design
  • Michael Ferguson, one of the architects of Ask’s unique user experience
  • Larry Cornett, the VP of search experience at Yahoo!
  • Justin Osmer, Product Manager for Microsoft Live search
  • Chris Sherman, Executive Editor of Searchengineland
  • Greg Sterling, another industry analyst who always has interesting insights
  • Danny Sullivan, the Go To Guy of search
  • Deel 1 van het interview is op Search Engine Land te lezen. Hieronder enkele ‘hoogtepunten’:

    Qua uiterlijk zal de resultatenpagina meer een kranten lay out krijgen, waarbij de resultaten verdeeld worden naar type informatie (nieuws, video’s, winkels etc.).

    Personalisatie zal belangrijker worden, maar het blijft heel erg moeilijk. Je gebruik is namelijk ook situatie afhankelijk en dat is bijna niet te modelleren. Microsoft is hiervoor aan het kijken naar ‘Mode identification’, waarmee ze kijken naar het type zoekopdracht (bijvoorbeeld om iets te kopen of voor fun).

    Daarnaast is een bepaalde input gewenst van gebruikers en mensen hebben over het algemeen geen zin om hier veel tijd aan te besteden.

    Larry Kornett: “The key to personalization is actually finding a way to do that in a way that requires very low investment from the user and it has a lot of return”.

    Zoekalgoritmes zullen meer gaan kijken naar bruikbaarheid van de resultaten. Op dit moment wordt de top van de zoekresultaten gedomineerd door blogs en Wikipedia, terwijl deze resultaten vaak niet de gewenste informatie bevat.

    De ontwikkeling van op verschillende dimensies de resultaten laten zien (zoals resultaten op een kaart) zal verder doorzetten. Zo zal het binnenkort ook mogelijk zijn om de resultaten in een tijdslijn te zetten (meest recent = het meest relevant). Ook het reviewen van webpagina’s door gebruikers zal onderdeel gaan worden van de zoekresultaten.

    Deel twee zal op 7 september verschijnen op Search Engine Land. Houd je RSS feed in de gaten.

    Plaats een reactie