Google heeft recent zijn affiliate programma uitgebreid met een CPA Model. In een CPA (= Cost Per Action) afrekenmodel betaal je niet voor een bezoeker, maar alleen voor die bezoekers die een actie ondernemen, zoals een aankoop doen of een account aanmaken. Een CPA deal is voor de adverteerder dus veel aantrekkelijker, omdat met grotere zekerheid voorspeld kan worden wat het marketingbudget gaat opleveren.
Op zich dus een goede ontwikkeling, want de afrekening (en evaluatie) op clicks is op z’n zachtst gezegd suboptimaal. Een click levert jou als bedrijf namelijk niets op, een daadwerkelijke aankoop echter wel. Nog mooier is het als afgerekend wordt op basis van Lifetime value, waarbij de affiliate (of zoekmachine) ook meedeelt in toekomstige aankopen van de klant.
De afrekening op daadwerkelijke aankoop levert wel een interessante uitdaging op. Het koopgedrag van de meeste (zo niet alle) producten strekt zich uit over meerdere sessies. Uit onderzoek van Doubleclick blijkt dat voor bijvoorbeeld het boeken van een reis gemiddeld zes keer een zoekopdracht wordt gegeven voordat de reis geboekt wordt.
Een partij die op aankoop wordt afgerekend zal ervoor zorgen dat vertraagde conversie alsnog aan hem wordt toegerekend. Hiervoor wordt via een cookie vastgehouden of iemand binnen een bepaalde periode na klikken op de advertentie tot aankoop is overgegaan.
Voor de affiliate is dit eerlijker omdat hij wel degelijk een rol gespeeld heeft in het aankoopproces en daar ook voor beloond moet worden. Maar als in het koopproces op advertenties van verschillende partijen is geklikt ga je als adverteerder wel heel vaak voor dezelfde aankoop betalen. Hierdoor kan het maximale bedrag dat je voor een aankoop kan betalen weleens worden overschreden zonder dat je het weet.
Als meer partijen in de toekomst CPA afrekenmodellen zullen gaan hanteren zal hiervoor een oplossing moeten komen. Iemand een idee?

Plaats een reactie