Zoekmachinemarketing heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt. Waar de teruglopende respons op tradionele media de adverteerder steeds meer grijze haren heeft bezorgd, heeft zoekmachinemarketing heeft zich gemanifesteerd als het licht aan het einde van de tunnel. Maar schijn kan bedriegen….

Als een goede DM-er hou je natuurlijk de kosten per geworven klant per kanaal nauwkeurig bij (en heb je die steeds verder zien oplopen). Je weet wat een klant je oplevert en wat je dus kunt uitgeven om deze te werven. Een snelle vergelijking van de kanalen leert je dat een online geworven klant veel goedkoper is dan een ouderwetse direct mail klant. Een nieuw kanaal is geboren en je schuit snel zoveel mogelijk budget richting Google.

Het gevaar van een nieuw kanaal is dat je nog niet weet wat voor klanten je binnenhaalt. Van de ‘oude’ kanalen weet je precies hoe lang een geworven klant blijft en wat hij in de tussentijd gaat uitgeven bij je. Een online geworven klant zou het wel eens bij slechts één aankoop kunnen houden. En dan kan goedkoop opeens duurkoop blijken te zijn. Overigens kan de analyse van de verschillende zoekwoorden op die manier ook wel eens interessante inzichten opleveren.

De analyse van je online marketinginspanningen houdt dus niet op bij de berekening van de Cost to Acquire, maar is een continu proces (het lijkt wel direct marketing).

Plaats een reactie