Afgelopen woensdag was het weer Web Analytics Wednesday. Dit keer stonden er praktijkcases op het programma van ANWB, HotelSpecials en DSB Bank. Daarnaast nog de gebruikelijke WAA mededelingen.

Allereerst werd er stilgestaan bij twee taskforces die actief zijn of gaan worden binnen de WAA Nederland. De taskforce Online Experimenten, waar ik zelf ook deel van mag uitmaken, is begin mei opgericht. Er is een Wiki opgezet, waarop informatie over online expirimenten zal worden verstrekt. Een ieder die hier graag een rol in wil spelen, door bijvoorbeeld content aan te leveren, kan dat mij of een van de andere leden laten weten. De ontwikkelingen van deze taskforce worden met grote interesse gevolgd door de ‘moeder’ WAA in Amerika. Bekeken zal worden of de Wiki internationaal gaat op termijn.

De taskforce Media zal binnenkort starten. Nedstat is de initiator van deze werkgroep en nodigt bedrijven uit de mediasector uit om hieraan deel te nemen. De inleiding kwam op mij een beetje over als een Nedstat feestje, maar klanten van andere pakketleveranciers zijn vast ook van harte welkom.

Begin december zal de WAA een onderzoek starten om houding, kennis en gedrag te peilen ten aanzien van web analytics. Er wordt gestreefd naar 500 deelnemers aan het onderzoek, waarbij de doelgroep web analytics geinteresseerden zijn (al was daar nog wat discussie over). Het is de bedoeling dat het onderzoek jaarlijks wordt herhaald om ontwikkelingen te kunnen volgen.

Dan de praktijkcases, waar de middag tenslotte echt om ging. De aftrap was voor Egan van Doorn van de ANWB. Hij hield een erg goed verhaal over hoe web analytics is opgezet binnen de ANWB en wat zij daar nu allemaal mee doen. Bij de ANWB draait het om de klantervaring (geldt natuurlijk voor alle websites). Via web analytics proberen ze die klantervaring te vangen, analyseren en optimaliseren. Voor het opzetten van KPI’s binnen de organisatie hebben ze gebruik gemaakt van de ‘Nokia methode‘. Leuk voorbeeld waarin specifieke informatie naar personen gaat die er echt iets mee kunnen: de top10 zoekopdrachten zonder resultaat gaan naar productmanagement. Op die manier is bijvoorbeeld ontdekt dat ANWB leden verwachten dat ze een skibox konden kopen bij de ANWB, die tot op dat moment niet in het assortiment zaten. Na een succesvolle test in de webshop worden deze nu ook in alle ANWB winkels verkocht.

Op dit moment zijn ze stappen aan het zetten naar online intelligence, door het webgedrag aan hun offline database te knopen. Jammergenoeg liet hij hier nog niet veel over los, maar dat dit tot hele mooie resultaten gaat leiden twijfel ik geen moment aan. De presentatie komt binnenkort online op de site van de WAA Nederland. Ik raad iedereen van harte aan om deze nog eens door te kijken.

De tweede case was voor Martin de Boer van HotelSpecials. Zijn verhaal focuste meer op de pakketten die zij gebruiken en hoe zij web analytics gebruiken bij de dagelijkse aansturing van hun business. HotelSpecials is onderdeel van Hotel Booker. Hieronder vallen naast hotelspecials.nl nog een groot aantal reisgerelateerde sites. Zij maken gebruik van zowel Google Analytics als Omniture SiteCatalyst. Voor het ‘basis’ werk en de kleinere sites wordt Google Analytics gebruikt, vanwege kosten en gemak van implementatie. Voor grote sites wordt ook Omniture ingezet, om bijvoorbeeld zaken mee te nemen als # nachten geboekt, datum van boeking en aantal personen per boeking. Op deze informatie wordt dagelijks gestuurd. Als bijvoorbeeld een bepaalde plaats of datum opeens heel populair wordt (bijvoorbeeld Kampen ivm intocht Sinterklaas), plaatsen ze deze meteen op de homepage. Al met al een mooi voorbeeld van een bedrijf wat echt stuurt op data.

De afsluiting was voor Mark Hoebe van de DSB Bank. Zij hebben circa 20 mensen op online marketing zitten, maar gek genoeg geen web analytics afdeling. Mark deed op dit moment web analytics erbij als een project. Ze hebben op dit moment circa 65 domeinen in de lucht. Deze worden allemaal met Google Analytics gemeten. De grote sites als frisia.nl worden ook nog met HBX gemeten. Zij staan wat betreft web analytics nog redelijk aan het begin en doen zaken nog veel op gevoel. Zo wordt een dezer dagen de site van Frisia volledig vernieuwd. Hiervoor wordt geen A/B test of een andere vorm van testen ingezet. Voor een organisatie die ongetwijfeld veel omzet via internet maakt komt het op mij over als ‘penny wise, pound foolish’. Aan de andere kant zijn ze bij DSB al jaren erg succesvol in direct sales, dus wellicht slaan ze hier de spijker mee op zijn kop.

Al met al was het een erg geslaagde middag. Op 23 januari staat de volgende sessie gepland. Dan zal ook de Online expirimenten wiki live gaan. Komt allen!

Plaats een reactie