Is Microsoft nu reeds gestopt met zijn gratis Analytics tool? Nee, zeker niet. Wel is de naam veranderd van Gatineau in Microsoft adCenter Analytics. Geen origenele keuze, maar wel duidelijk.

Naast dit nieuws hebben ze ook een aantal flinke aanpassingen doorgevoerd in de Beta versie. Hieronder de hoogtepunten.

De eerste (wat mij betreft heel relevante) verbetering is het feit dat het nu helemaal gratis is. Tot op heden moest je een adCenter account aanmaken, waarvoor je $ 5 mocht aftikken. Is natuurlijk niet veel, maar voor toch een drempel (zeker als Google Analytics helemaal gratis is). Deze drempel is nu gladgestreken.

Het is nu mogelijk om al je zoekmachine marketing campagnes te importeren. Hiermee kun je in één overzicht de ROI van je complete zoekmachinecampagnes zien.

Naast een overzicht van al je zoekmachinecampagnes kun je nu een rapportage maken waarin alle lopende marketingcampagnes tegen elkaar worden afgezet. Zodoende worden ook mogelijke kanabalisatie-effecten inzichtelijk gemaakt.

Een van de grootste drempels voor web analytics is het (goed) plaatsen van tags. Vanaf nu kan dit proces geautomatiseerd worden doorlopen. Je geeft het adres van je ftp server op samen met je inlognaam en wachtwoord en adCenter Analytics plaatst de scripts op de goede plaats op je site en met de juiste parameters. Op de blog van Ian Thomas staat een leuk filmpje waarin dit proces duidelijk wordt uitgelegd.

Een nieuwe feature die wat mij betreft basisfunctionaliteit had moeten zijn (en nu gelukkig is) is het vergelijken van verschillende periodes met elkaar.

De nieuwe Beta versie heeft de mogelijkheid om een aantal e-commerce gerelateerde variabelen, zoals de totale omzet van een instrument en de gemiddelde ordergrootte, aan de rapporten toe te voegen. Dit zijn natuurlijk net zulke relevante stuurgrootheden als conversie.

Als je je nog niet hebt aangemeld voor de Betaversie, kun je je hier aanmelden.

Plaats een reactie