Niet lang geleden ben ik een eigen onderneming gestart. Iedereen gaat even langs de Kamer van Koophandel, dus niet lang na mijn inschrijving werd mijn (fysieke) mailbox gevuld met allerhande aanbiedingen. Een van de grote voordelen van een eigen bedrijf is de mogelijkheid om te winkelen bij de Makro’s en Sligro’s van deze wereld. Voor beide organisaties heb ik dan ook meteen een klantenkaart aangevraagd.

Ondanks mijn voornemen om ieder weekend inkoopvoordeel te scoren en ondanks de kilo’s superaanbiedingen die mijn fysieke en digitale mailbox gevuld hebben, liggen beide passen nog ongebruikt in mijn la.

Bij Sligro is ze dat dus ook opgevallen en dus kreeg ik een mooie brief thuis met als onderwerp “is er iets mis?”. Natuurlijk is er niets mis (dat weten ze bij Sligro ook wel denk ik), maar heb ik gewoon geen zin en/of tijd gehad om langs te gaan. Toch was ik positief verrast door deze remindermailing. Sligro lijkt zowaar een klantcontactstrategie te hebben voor nieuwe klanten! Alleen al om te kijken of dat zo is, zou ik eigenlijk een keer langs moeten gaan.

Nieuwe klanten hebben een organisatie vaak niet zo top of mind als we wel zouden willen wensen. Door een goede contactstrategie voor nieuwe klanten op te stellen, kun je klanten actief houden/krijgen en ze zo bij de hand nemen. Een klant werven is één, een klant actief houden vergt wat meer inspanning.

Veel marketeers besteden hun geld echter liever aan het werven van nieuwe klanten. Die tellen namelijk mee voor de bonus. Toch is de toegevoegde waarde van een klantcontactstrategie op zich eenvoudig vast te stellen. Zorg dat je een gedeelte van de nieuwe klanten niet hierin mee laat lopen. Na verloop van tijd kijk je of er verschil in activiteit en omzet waar te nemen is tussen de verschillende groepen en of eventuele additonele omzet opweegt tegen de kosten. Met dit bewijs in de hand is budget snel verkregen!

Tags: ,
Plaats een reactie