Het is een menselijke zwakheid om de wereld om ons heen te versimplificeren tot eenvoudige redeneringen. Zo hoor ik met enige regelmaat marketeers beweren dat tachtig procent van de omzet wordt gemaakt door twintig procent van hun klanten.

Deze regel wordt op van alles en nog wat toegepast. Zo wordt 80% van de klachten geuit door 20% van uw klanten. 80% Van het behaalde resultaat wordt gedaan door maar 20% van de medewerkers (….en dus, wat doe je met die overige medewerkers?) De wijze les is telkens dezelfde: concentreer je op die 20% en je hebt al 80% van je doelstelling binnen.

Het was Vilfredo Pareto (1848-1923), een Italiaans econoom, die ruim honderd jaar geleden zijn, naar hem genoemde, theorie formuleerde. Hij kwam tot de conclusie dat, binnen de door hem onderzochte maatschappijen, 80% van de welvaart en rijkdom toebehoorde aan 20% van de bevolking. Achteraf bezien, geen schokkende constatering. Europa was toen een economie van handarbeiders en boeren, van rangen en standen.

Zijn wetmatigheid had dus alleen betrekking had op de verdeling van rijkdom en niet op de verdeling van klanten. De heer Pareto heeft ook nooit onderzoek gedaan naar de verdeling van klachten, CRM was waarschijnlijk nog een onbekend begrip. En zeer aannemelijk heeft hij dezelfde regel ook nooit toegepast op zijn eigen werk. In de afgelopen 100 jaar is er veel veranderd, reden genoeg om ook het Pareto-effect met voorzichtigheid te gebruiken. Zelf heb ik voor talloze bedrijven hun klantenbestanden geanalyseerd. Ondanks verwoede pogingen ook eens zo’n mooie piramide te maken, mijn opdrachtgevers vragen daar vaak om, is het nooit gelukt. Ook van collega’s hoor ik dat ze de grootste moeite hebben om aan deze vraag te voldoen. Wel zag ik vaak een 20/35 regel en soms zelfs een 20/40 regel. Maar een bedrijf waar 80% van de omzet wordt gemaakt door 20% van de klanten, nee, die ben ik nooit tegen gekomen. Gelukkig maar, want het is ook geen gezonde situatie.

Reden genoeg om het Pareto-effect ter discussie te stellen, op een uitzondering na. Zelf ben ik ervan overtuigd dat 80% van alle onzin wordt geuit door 20% van de beroepsbevolking. Dit gegeven stelt mij weer gerust omdat 80% wel zinnige dingen zeggen. Maar in alle overige gevallen kunt u het Pareto-effect gerust naar de prullenmand verwijzen.

Tags: ,
2 Reacties op “Vilfredo Pareto (1848-1923)”
  1. Michiel,

    Gefeliciteerd met je eerste post! Het blijft altijd verbazen hoe makkelijk mensen zich laten misleiden door dit soort ‘wetten’. Mensen (en vooral marketeers) hebben een overdreven behoefte aan versimpeling.

  2. Dennis vd Klundert zegt:

    Beste Michiel

    Ik ben Dennis vd Klundert en studeer marketing en comunicatie mbo niv 4 heeft u of een van uw collega`s meer artikelen/informatie die u miij kunt toe sturen wij willen graag dit soort informatie gebruiken om onze kennis breder te maken

    met vriendelijke groet,

    Dennis vd Klundert

Plaats een reactie