Datamining en financiele dienstverlening zijn een zeer gelukkige combinatie. Aan de ene kant kun je de vele transactiegegevens gebruiken om klantgedrag te voorspellen en zo efficienter met je marketingbudget omgaan. Aan de andere kant kun je datamining inzetten om kredietrisico’s in te schatten en zo je risico beter beheersen. In de huidige moelijke tijden is dat geen overbodige exercitie.

Via Datamining Research werd ik gewezen op het boek “Data Mining in Finance: Advances in Relational and Hybrid Methods“. Zoals de titel al doet vermoeden gaat dit boek over het toepassen van datamining binnen financiele dienstverlening. Naast de toepassingen van datamining binnen finance, komen ook een aantal andere onderwerpen aan bod:

  • Statistische modellen
  • Autoregressie modellen
  • Neurale netwerken
  • Decision trees
  • Naive Bayes
  • Fuzzy logic

Het is geen goedkoop boek ($146), maar met de huidige lage dollarstand win je al veel terug :-).

Tags: ,
1 reactie op “Boek: Data Mining in Finance”
  1. Gijs van Essen zegt:

    Datagedreven modellen kunnen inderdaad bepaalde trends en relaties blootleggen die “op het blote oog” niet of onmogelijk uit de data gehaald kunnen worden. Het nadeel van dergelijke modelleringtechnieken zoals die in het boek aan de orde komen is dat ze feitelijk niets anders doen dan het verleden zo goed mogelijk “fitten” en alleen goede voorspellingen geven als de huidige omstandigheden niet al te veel afwijken van het verleden (wat zelden het geval is). Dit is ondermeer sterk het geval bij neurale netwerken die uitstekende resultaten geven voor het bereik van de data waarmee ze “getraind” zijn (kunnen goed niet-lineaire verbanden leggen), maar grandioos de mist in kunnen gaan als de aangeleverde data voor de voorspelling daarbuiten valt. Nu begrijp ik dat er in Marketing & Finance niet zulke wetmatigheden bestaan zoals de natuur, maar zelfs het opnemen van bepaalde verwachte trends (voorkennis) is vaak niet mogelijk in datagedreven modelleringtechnieken. Een goed alternatief is bepaalde (empirische) relaties vooraf de definiëren, de data slechts te gebruiken om de parameters van deze relaties te schatten en zo een betekenisvol model te verkrijgen.

Plaats een reactie