De Magic Quadrant filosofie van Gartner is best interessant. Vaak is er ook genoeg op aan te merken, maar het idee is goed bedacht. De verkoop van deze magic quadrants zal best veel geld binnenbrengen bij Gartner, en dankzij de partijen die in het rechtsboven kwadrant staan, kan de wereld ook snel meegenieten van deze informatie.

In dit geval de magic quadrant voor data-mining. Net verschenen, juli 2008 en nu is het dankzij SAS al vrij beschikbaar. Gartner houdt het kwadrant nog wel in eigen hand, want ze publiceren het rapport zelf. Maar SAS wil de wereld natuurlijk graag laten horen dat ze zo goed zijn. Waarschijnlijk zullen we in de volgende kwadranten ook plek zien voor Microsoft, dat met Analysis Services/Excel en de datamining spullen daarin een erg interessant aanbod heeft. Het zal ze waarschijnlijk nog ontbreken aan voldoende referentiestories.

Daarnaast denk ik de datamining business ook vooral en value added consultancy business is. Als je datamining doet zonder de algoritmes te begrijpen, zul je meestal niet veel verder komen dan een simpele correlatie of forecast. Dus veel niche spelers, die dit vooral vanuit services optiek doen, zullen onzichtbaar blijven in deze Gartner markt.

Het totale rapport is te lezen op:
http://mediaproducts.gartner.com/reprints/sas/vol5/article3/article3.html

Tags: , , ,
1 reactie op “Gartner & Datamining”
  1. Ben blij dat ik deze weblog sinds kort in shortlist heb gezet.
    Kan iemand mij wat meer vertellen (white papers) over het model..?

    Grafisch ziet het er veelbelovend uit (iig begrijpelijk voor in de boardroom) wat zijn de haken en ogen…?

    Ik ben benieuwd…

    Senks,
    John

Plaats een reactie