Regelmatig wordt mij de vraag gesteld hoe de ideale marketing intelligence afdeling eruit ziet (een soort blauwdruk zeg maar). Helaas is hier geen ‘goed’ antwoord op te geven omdat dit ook sterk van de organisatie afhankelijk is.

Marketing intelligence afdelingen lijken erg gevoelig voor organisatieveranderingen. Vooral databasemarketing en marktonderzoek hebben een soort knipperlichtrelatie. Bij de ene reorganisatie worden ze uit elkaar gehaald om twee jaar later weer geintegreerd te worden.

Persoonlijk denk ik dat je zoveel mogelijk moet proberen om de verschillende specialisaties binnen één afdeling te brengen en zoveel mogelijk moet laten samenwerken. Naast databasemarketeers en marktonderzoekers zie ik ook graag webanalisten binnen de marketing intelligence afdeling werken.

Online en offline marketing zijn nu nog vaak compleet verschillende werelden die uiteindelijk gewoon dezelfde klant bewerken. Door onderlinge afstemming hoef je online het wiel niet opnieuw uit te vinden, terwijl je offline veel inzichten uit online gedrag kunt halen. Zie bijvoorbeeld ook dit artikel.

Er zijn vele variaties denkbaar die allemaal wel ergens te vinden zijn. Belangrijk blijft dat je als Marketing Intelligence bij het hele marktbewerkingsproces (actief) betrokken blijft. Heb jij hele positieve of negatieve ervaringen met bepaalde opzet? Meld ze hier!

Tags: ,
3 Reacties op “Hoe ziet jouw MI afdeling eruit?”
  1. De combinatie van marketing intelligence en marktonderzoek is wat mij betreft een uitstekend voorbeeld van synergie. Een onderzoeksrapport naar bijvoorbeeld klantbehoeften gebaseerd op 5.000 respondenten krijgt aanzienlijk meer waarde wanneer er een koppeling gelegd kan worden tussen de onderzoeksresultaten en de klantendatabase. Weten dat er verschillende behoeftesegmenten zijn is één maar weten welke klant welke behoefte heeft stelt marketeers pas echt in staat waarde te creëren.

    Mijn ervaring is dat het integreren van marketing intelligence en marktonderzoek op één afdeling deze synergie duidelijk bevordert.

  2. Paul Groenland zegt:

    Ook bij ons bestaat deze knipperlicht relatie tussen database marketing en marktonderzoek. De voorbeelden van waar synergie te behalen valt en wat de toegevoegde waarde van samenwerking tussen deze twee vakgroepen is, zijn te over. Toch staat dat bij iedere reorganisatie weer ter discussie. Ik mag er sinds een paar maanden weer 1 afdeling van gaan maken. Waar zit hem dat nu in?
    Ik denk dat het zit is dat men aan de ene kant de resulaten wel ziet en ook ziet dat dit toegevoegde waarde heeft voor de organisatie, maar dat het aan de andere kant allemaal wat ver van het bed van de gemiddelde manager af staat. Het is allemaal ingewikkeld gegoogel met gegevens en zo en echt snappen doen ze dit niet. De enige manier om dit goed voor het daglicht te krijgen is uiterlijk vertoon. Laten zien wat er gebuerd en waarom bepaalde resultaten behaald worden. Laten zien wat er gebeurd bij een samenwerking op deze vakgebieden. Ik heb de ervaring dat dan de waardering wel komt. Het enige probleem hierbij is dat hoger management bij een reorgainsatie vaak heel snel op andere posities worden geplaatst en dan begint dus eigenlijk het hele verhaal weer van voor af aan. De knipperlicht relatie zal dus nog wel even blijven bestaan.

  3. elswittem zegt:

    Hoi iedereen, 

    Sorry om niet ontopic te reageren, maar ik was hier aan het rondhangen, ben een tijd geleden nog op dit forum geweest en nu kon ik niet meer inloggen omdat ik mijn oud paswoord en inlognaam vergeten was, en wist niet meer welk email adres ik gebruikte.

    Maar ok, hallo ieder1

    Weet iemand een idee om een extra inkomen te verdienen, ik ben op het moment in geldnood na een moeilijke periode. Ik heb een gehandicapte zoon van 8 jaar dus alle tips zijn welkom!

    bedankt voor de moeite,

    Els Wittem

Plaats een reactie