De BI industrie is al jaren druk bezig met het bouwen van BI oplossingen op klantsytemen. Hiertoe lezen we data uit systemen die intern gebruikt worden, soms gecombineerd met data die uit externe bronnen komt (b.v. CBS of brancheorganisaties) om benchmarking te faciliteren.

Met de toenemende belangstelling voor het integreren van externe informatie in de besluitvorming, bemoeien ook andere aanbieders zich meer met het BI vakgebied. Deze partijen houden zich bijvoorbeeld bezig met het bekijken van externe bronnen zoals kranten en vakbladen die in de gehele wereld worden gepubliceerd, zorgen ervoor dat dit online beschikbaar is en leveren het in abonnementsvorm aan. Dit wordt ook gecombineerd met slimme zoekfuncties, bijvoorbeeld door middel van profielen, waarmee je bijvoorbeeld op de hoogte kunt blijven van de wereldwijde ontwikkelingen op het vlak van olie, melkpoeder, gezondheidszorg, etc. Partijen die zich hiermee bezig houden zijn LexisNexis en Astragy.

Een andere interessante ontwikkeling is ook het verhogen van de snelheid waarmee informatie beschikbaar is. Kranten ervaren het steeds als groter nadeel dat ze het nieuws te laat kunnen aanbieden. Als voorbeeld de presidentsverkiezing in Amerika, de resultaten zijn al meer dan 24 uur bekend voordat de ochtendkranten het kunnen brengen, en dan is het dus al geen nieuws meer. FD biedt hierin een interessante propositie: abonneer je op de content die ook in de papieren krant verschijnt, en je hebt het nieuws beschikbaar zodra het verschijnt, eventueel geintegreerd in het intranet.

Als laatste ontwikkeling geloof ik dat er veel interesse zal komen in het gebruik van API’s om data van externe bronnen te onsluiten. Webplatformen die veel content bevatten (bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter) kunnen via API’s (Application Programming Interface) constructies hun data beschikbaar stellen aan abonnees. Als voorbeeld van Twitter zou je kunnen denken aan de snelheid waarmee bepaalde ontwikkelingen als nieuws de wereld rondgaan. Voor bepaalde organisaties kan deze informatie interessant zijn, om bijvoorbeeld trends te ontdekken (waar praat met over op Twitter) of om als eerste deze nieuwsberichten op te pakken.

Volop ontwikkeling dus. Wat zitten we toch in een interessant vakgebied !

1 reactie op “BI Content”
  1. Zeker interessante tijden. Naast allerlei nieuwe informatiebronnen staan ook de ontwikkelingen aan toolzijde niet stil. Textmining maakt het steeds beter mogelijk om de boodschap (praat men positief of negatief over mij op Twitter?) snel te achterhalen.

Plaats een reactie