De tweede workshop die ik bezocht was “Baas over eigen data” van RapidSugar, een duopresentatie van Sander van der Blonk en Naos Wilbrink.

De aftrap was voor Sander die gepassioneerd over de machtsverschuiving van de producent naar de consument. De lijn van het verhaal in vier delen:

  1. Regieverschuiving
  2. Data impasse, zowel zorgen om data integriteit en privacy
  3. De kans: Permissionbased Marketing
  4. Permissionbased Marketing evolueert naar Vendor Relationship Marketing (VRM)

De consument schermt zijn gegevens steeds meer af. Ook wil hij niet op iedere plek zijn gegevens beheren. Via OpenID slaat hij zijn gegevens op een centrale plek op en geeft partijen toestemming om deze gegevens te gebruiken. In plaats van statische informatie in databases staat er dus een link naar de meest actuele gegevens.

Het bedrijven van marketing wordt daarmee steeds uitdagender. Klanten zullen alleen benaderd willen worden met relevante boodschappen en zullen anders het bedrijf buitensluiten. Hiermee komen we meteen op VRM en neemt Naos het woord over.

VRM is een verzamelnaam voor meerdere verschillende technieken op internet. Bij VRM is het de consument die initieert en beslist. De bouwstenen: Permission management, Reverse messaging & Personal knowledge banks.

VRM Generaties

  1. Vraaggestuurd; de klant wenst een product en vraagt aanbieders of ze dat willen leveren, zoals Werkspot.
  2. Integratie ID Providers, waar OpenID een mooi voorbeeld van is
  3. Data portabiliteit en Peer reviewing marketing

Op het eind nog gauw een verwijzing naar het VRMevent, dat donderdag 20 november zal plaatsvinden.

2.

Tags: ,
Plaats een reactie