Op woensdag 26 november vond het event Marketing3 plaats. En dat opende met een pittige discussie tussen Andrew Keen, auteur van het boek ‘The Cult of the Amateur’ en Sander Dullaart van Favela Fabric. Centraal stond de vraag of je je als bedrijf nu moet laten leiden door je klanten of dat de marketingexperts de productbeslissingen moeten nemen.

De tegenstelling kon niet groter zijn; niet alleen de standpunten van de twee heren lag mijlen ver uiteen, zelfs de kleding gaf de tweedeling aan: Dullaart in een wit overhemd, Keen geheel in het zwart.

Sander Dullaart vroeg zich af: Wie is nou de amateur? Als je productmanager van een basgitarenmerk bent, wie wil je dan betrekken bij de ontwikkeling van een nieuw model? Die 5 experts die er zijn zonder gebruikerservaring of die 50.000 enthousiaste basgitaarspelers, die je gratis tips en advies geven? Zijn de mensen die een product elke dag uitvoerig gebruiken echt de amateur? En zijn de mensen die het product nooit zelf gebruiken nou echt de experts te noemen? Zijn advies: Laat je leiden door je klanten.

“Enough! Enough is enough!” Met deze woorden valt Keen Dullaart in de rede en beweert iets heel anders: klanten weten helemaal niets! Is het werkelijk zo dat klanten alles weten? En dat de experts, die jarenlang gestudeerd hebben en heel goed weten hoe ze methodes moeten toevoegen, niets weten? Het is een fundamentele illusie en fout volgens Keen om te buigen voor je klant en je te laten leiden door je klant. De klant weet niets en moet geleid worden. Als marketingexpert moet je blijven adverteren, want dat is een fundament van marketing. Marketeers weten bovendien hoe iets waarde krijgt.

Marketeers moeten arrogant zijn en niet bescheiden, vervolgt Keen zijn betoog. Zij moeten de klant opvoeden, want de klant weet niets van branding en producten. Als je toegeeft als marketingprofessional aan de ideeën van Dullaart, gaat het vakgebied eraan, beweert Keen stellig. Co-creation is een illusie en een ‘kiss of death’ voor het marketingvakgebied.

Die ochtend zijn hun standpunten waarschijnlijk nog verder uit elkaar komen te liggen. In ieder geval zijn de twee mannen niet dichter bij elkaar gekomen. Natuurlijk had het niet zo’n interessante discussie opgeleverd, maar de ideale aanpak lijkt mij toch vrij eenvoudig: natuurlijk zijn er ervaren marketing-, branding- en productexperts nodig, maar die doen er goed aan om naar hun klanten te luisteren (maar ze niet klakkeloos te volgen).Quote sluiten

Klik HIER voor een uitgebreider verslag.

Tags:
2 Reacties op “Wie is nou de expert?”
  1. Bijzondere discussie. De basisgedachte van marketing is toch dat je zo goed mogelijk op de vraag van de klant inspeelt? “Het fundament van marketing is adverteren”? Waar heeft Keen marketing geleerd?

  2. Paul Groenland zegt:

    De waarheid ligt (helaas) ook hier in het midden. Natuurlijk moet je naar je klanten luisteren. Maar dan gaat het met name over zaken als look&feel, ergonomie etc. Wat er verder allemaal speelt rond een product m.b.t. techniek, kostprijs, MVO, onderhoudbaarheid etc. etc. is het domein van de specialisten. Beiden hebben dus een duidelijke functie en het is aan de marketeer om daar de juiste mix in te vinden.

Plaats een reactie