Allereerst wil ik een ieder vanaf deze plaats een heel goed 2009 wensen! 2008 is een heel goed jaar geweest voor M.I.B. en de LinkedIn groep Marketing Intelligence Netherlands. In 10 maanden tijd is de groep gegroeid naar bijna 800 leden. Sinds de start van M.I.B. als groepsblog zijn er een kleine 80 berichten geplaatst.

2009 belooft een mooi jaar te worden voor marketing intelligence. Over het algemeen beweegt intelligence zich anticyclisch. Als het goed gaat zijn weinig mensen geinteresseerd in de reden hiervan. In slechte tijden daarentegen wil iedere manager bovenop de cijfers zitten (zoals recentelijk bijvoorbeeld m.b.t. de spaarcijfers bij de banken). Een uitgelezen mogelijkheid voor marketing intelligence om aan de zichtbaarheid binnen de organisatie te werken.

In mindere tijden groeit de behoefte aan zekerheid wanneer er budgetkeuzes gemaakt moeten worden. Meer dan ooit zal er naar marketing intelligence worden gekeken om meer zekerheid te verschaffen ten aanzien van toekomstig consuementgedrag. Aan de ene kant via marktonderzoek, aan de andere kant via predictive modelling.

Waar mindere economische tijden over het algemeen goed voor zijn is een hernieuwde interesse in bestaande klanten. Werving van wordt lastiger en dus moet de groei uit bestaande klanten komen. Aan de ene kant door de wegloop van klanten te verminderen, aan de andere kant door klanten waardevoller te maken. Laat dit nu net het speelveld van de databasemarketeer zijn! In 2009 kan marketing intelligence laten zien dat marketingbudget efficienter ingezet kan worden door slimmere selecties te maken. Als het daar in slaagt, kan marketing intelligence ook in betere tijden een strategische rol blijven spelen!

Plaats een reactie