De eerste DeMeter thema-avond van dit jaar heeft alweer plaatsgevonden en was een succes: interessante sprekers, een hoge opkomst en een gezellige borrel! Hoe moet je als marketeer omgaan met budgetbesparingen? Ook zonder torenhoge marketingbudgetten zijn er tal van manieren om extra klanten te werven (en te behouden).

Wat is cruciaal in tijden van een neergaande economie? Wim van der Mark trapt af met wat theorie: volgens Van der Mark gaat het in eerste instantie om afnemersvertrouwen. Dit vertrouwen wordt het meeste gecreëerd door eigen ervaringen van klanten; gevolgd door ‘gehoord van relaties’, ‘over gelezen’ (PR), ‘marketinguitingen’ en ‘verkopers’. Van der Mark adviseert om positieve ervaringen door klanten te laten uitspreken: tevreden klanten worden nog meer tevreden wanneer zij dit uitspreken. Om die reden is Van der Mark voorstander van service calls, klanttevredenheidsonderzoeken en evaluatieformulieren. Kijk voor de andere aandachtspunten van Van der Mark op zijn website.

Na de aftrap van Van der Mark was het de beurt aan Maaike Slagter, Loyalty en CRM Manager bij BP. Zij liet zien hoe BP de klantervaring leuker probeert te maken. Kinderen vragen niet voor niets of papa en mama bij de BP willen tanken. Wat is de reden? Bij een tankbeurt kreeg je kaartjes van het Huis van Anubis… Dergelijke acties doen het goed. Ook Freebees doen het goed. Door middel van dit klantprogramma kan BP haar klanten leren kennen en volgen. Zo blijkt dat de kans groot is dat de klant niet meer terugkomt wanneer de Freebees kaart wordt leeggetrokken. Op zo’n moment wordt de ‘zero point-saving push’ ingebouwd: de klant krijgt een extra beloning indien hij terugkomt. Door  middel van spaarversnellers kan het aantal bezoeken bijvoorbeeld worden begroot. Een interessant verhaal dat wat mij betreft nog wel wat langer had mogen duren…

Erwin van der Laan van Jack Liberties sloot de avond af en had de lachers op zijn hand. Van der Laan lichtte guerillamarketing toe aan de hand van een aantal grappige praktijkvoorbeelden. Jack Liberties voert campagnes uit waarvan een marketeer stiekem droomt, maar eigenlijk niet weet hoe hij het uit moet voeren. Het bedrijfslogo op het pand van de concurrent projecteren, graancirkels laten maken waarover dan veel ophef in de media ontstaat (Philips), een treincoupé (zonder medeweten van NS) om laten bouwen voor Hi! et cetera. Zo bedenkt Jack Liberties samen met haar klant een ludieke actie die door de media wordt opgepikt; de ROI wordt dan ook berekend op basis van PR-waarde. Het was een presentatie met leuke voorbeelden, maar sommige dingen gaan wel heel ver: een berg zand voor de deur van de concurrent laten storten is natuurlijk niet erg netjes… Maar gelukkig doen ze ook grappige dingen die wat mij betreft wel acceptabel zijn. Neems eens een kijkje in het archief van Jack Liberties.

Het was weer een mooie thema-avond waarbij genoeg voorbeelden zijn genoemd van conversie behalen met weinig budget. Ook de borrel was weer gezellig en ik kijk alweer uit naar de volgende thema-avond: zet 17 maart in je agenda (Oud en Jong in DM). Zie je dan!

Plaats een reactie