Het aantal marketing intelligence gerelateerde weblogs blijft stijgen. Om het allemaal een beetje behapbaar te houden zal ik vanaf deze week wekelijks een overzicht maken van interessante postings op ons vakgebied. Deze week de volgende vijf discussiestukken.

  1. Postcodediscriminatie
    ING blijkt poscodesegmentatie te gebruiken om bepaalde wijken uit te sluiten van brand- en inboedelverzekeringen. Dat de premie wijk/stad afhankelijk is weet iedereen en dat ING in sommige wijken niet actief gaat acquireren begrijp ik, maar hele wijken uitsluiten van een verzekering gaat mijns inziens iets te ver. Op DBMForum en Resultblog werd hierover gediscussieerd.
  2. Google Squared
    Afgelopen week werd Google Squared in Beta gelanceerd. Een mooie innovatie van Google waarbij de informatie in een kruistabel wordt weergegeven die je vervolgens zelf kunt aanpassen en opslaan. Op O’Reilly Radar wordt e.e.a. mooi uitgelegd.
  3. Customer Profiling bij Toyota
    Tracie Caroopen (web trends) gaf tijdens het Webanalytics Congres 2009 een presentatie waarin ze uiteenzette wat Toyota doet om de bezoekers van haar website te “leren kennen”. Hiervoor maakt Toyota gebruik van onder andere het IP-adres. De vraag is echter of de werkwijze van Toyota juridisch gezien legaal is. Een erg interessante discussie werd hiervover op Webanalisten gevoerd.
  4. Slay The Analytics Data Quality Dragon & Win Your HiPPO’s Love!
    Avinash Kaushik stelt kwaliteit van posts boven kwantiteit (prettig). Zelden dus een kort stukje van zijn hand. Deze week een lange posting hoe om te gaan met de bekende data kwaliteitsissues van webdata. Een aanrader voor een ieder die met webdata werkt.
  5. Case Study serie MineThatData
    Kevin Hilstrom is afgelopen week gestart met een Case Study serie waarin hij ieder keer vanuit een verschillende werknemer een (fictief) bedrijf bekijkt. De serie is afgelopen week begonnen. Deze week volgde onder andere de CRM Manager, waarin een aantal herkenbare zaken aan bod komen.
Tags:
Plaats een reactie